انواع لوله کشی ساختمان

مهره ماسوره طلایی قیمت و طریقه نصب
20/12/10
لوله کشی آب ساختمان , لوله کشی آب روکار و توکار
21/05/31

انواع لوله کشی ساختمان

انواع لوله کشی ساختمان

ارایه پیش فاکتور متریال انواع لوله کشی ساختمان و لوازم تاسیساتی , گرمایشی و سرمایشی .

با توسعه شهرنشینی و پیشرفت صنعت در تمامی زمینه ها , لوله کشی ساختمان نیز دستخوش تغییرات اساسی شد و چه در بحث اجرا و چه در زمینه متریال مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم بندی میشود . بزرگ شدن ساختمانها و به ناچار سایز لوله کشی باعث شده تا مهندسین تاسیسات مکانیکی به راه حلهای مختلفی برای تامین آب مصرفی و هدایت فاضلاب ساختمان , گرمایش و سرمایش محیط و دیگر نیازهای ساختمان روی بیاورند .

در کنار توسعه ساختمانها چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ ابعاد و کیفیت زندگی , ورود پلاستیک ها به صنایع تاسیسات ساختمان از جمله لوله و اتصالات پلیمری و کامپوزیت باعث شده که لوله کشی ساختمان انواع مختلفی هم از نظر اجرایی و هم از لحاظ نوع لوله و اتصالات بکار رفته داشته باشد . هزینه لوله کشی ساختمان نیز تحت تاثیر روشهای و متریال بکار رفته قرار گرفته و میتواند تلورانس زیادی داشته باشد .

انواع لوله کشی ساختمان

کاربرد نقشه در لوله کشی ساختمان

نقشه در لوله کشی ساختمان نیز در حال حاضر نقش پررنگ تری نسبت به گذشته دارد . لزوم اخذ تاییدیه بازرس تاسیسات مکانیکی برای گرفتن پایان کار , وجود نقشه و اجرای لوله کشی ساختمان مطابق با نقشه تاسیسات لوله کشی , علاوه بر بالابردن  کیفیت اجرای لوله کشی توانسته , سازندگان و مجریان لوله کشی را مجبور با لحاظ اصول لوله کشی ساختمان در تمام عرصه های لوله کشی بنماید .

اصول لوله کشی ساختمان

هر نوع لوله کشی فازغ از اجناس بکار رفته و روش بکار رفته دارای اصول لوله کشی مشترکی میباشد . مثلا در لوله کشی فاضلاب شیب بندی در تمام انواع لوله کشی یکسان بوده و بایستی مطابق با اصول لوله کشی فاضلاب انجام شود . در لوله کشی آب توزیع عادلانه و متناسب یکی از اصول لوله کشی آب بوده و در لوله کشی شوفاژ رعایت اصول سیرکولاسیون از اصول لوله کشی گرمایشی میباشد .

انواع لوله کشی ساختمان

به طور کلی لوله کشی آب سرد و گرم , لوله کشی فاضلاب , لوله کشی گرمایشی شامل لوله کشی پکیج و موتورخانه ,لوله کشی سیستم های سرمایشی , لوله کشی هواکش و تهویه مطبوع و لوله کشی گاز خانگی از انواع لوله کشی است که احتمالا در یک ساختمان جدید بکار میرود .

روشهای لوله کشی ساختمان

هریک از لوله کشیهای مذکور دارای روشهای اجرایی مختلفی میباشند . مثلا در لوله کشی آب سرد و گرم و گرمایشی لوله کشی انشعابی و کلکتوری دو روش متفاوت از لحاظ توزیع انشعابات به حساب میروند . یا در لوله کشی فاضلاب لوله کشی از کف یا زیرسقفی روشهای متفاوت فاضلاب کشی به حساب می آیند .

انواع متریال بکار رفته در لوله کشیهای مختلف ساختمان

لوله کشی آب در حاضر به وسیله لوله های تک لایه پلیمری , لوله های پنج لایه و پکس و لوله های گالوانیزه و پلی اتیلن آبرسانی انجام میشود .

در لوله کشی فاضلاب نیز اغلب از لوله کشی پلیکا و لوله کشی پوش فیت استفاده میشود . هرچند که لوله کشی پلی اتیلن و چدن نیز به ندرت استفاده میشوند .

لوله کشی شوفاژ نیز توسط لوله اتصالات پلاستیکی , پنج لایه و سوپرپکس انجام میشود . البته در حال حاضر در موتورخانه برای لوله کشی شوفاژ در ابتدا کار از لوله های گازی و مانیسمان جوشی استفاده میشود .

لوله کشی گاز توکار نیز توسط لوله اتصالات مانیسمان یا API  و لوله های گاز روکار بوسیله لوله گاز درزدار یا مانیسمان اجرا میگردد .

لوله کشیهای هواکش نیز توسط لوله پلیکا هواکشی و یا لوله های ورق گالوانیزه انجام میگردد .

لوله کشی های سرمایش نیز توسطه لوله های گالوانیزه یا مسی انجام میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button