قیمت لوله کشی گاز خانگی

آموزش لوله کشی پلیکا ساختمان
21/07/21
نام انواع اتصالات لوله پلیکا
21/07/31

قیمت لوله کشی گاز خانگی

لوله کشی گاز

اجرای لوله کشی گاز ساختمان بعد از کنتور گاز آغاز شده و با انشعاب گیری به سمت اهداف مختلف و رعایت موازین و مقررات استاندارد به سرانجام میرسد . به دلیل اینکه خرابی و نقص در اجرای لوله کشی گاز میتواند همراه با مخاطرات جانی و خسارتهای مالی همراه باشد , اجرای لوله کشی گاز بایستی توسط مجری دارای تاییدیه لوله کشی گاز انجام شود و برای اجرای آن به لوله گاز , اتصالات و شیرهای استاندارد نیاز داریم .

علاوه بر اجرای لوله کشی مطابق با مقررات , پیش از شروع مراحل اجرایی بایستی با تهیه یک نقشه و سپس تطبیق آن با قوانین لوله کشی گاز توسط بازرسین , بعد از طی مراحل اجرایی با بازرسی از محل اقدام به تایید نهایی کرده و یا اینکه پس از گوشزد کردن اصلاحات مورد نیاز و رفع عیوب احتمالی اقدام به اختصاص دادن علمک و کنتور گاز به مشترکین مینمایند. جوشکاری لوله گاز با استفاده از لوله و اتصالات فولادی سیاه رنگ مخصوص انجام میشود. لوله و اتصالات گاز توسط جوشکاری قوس الکتریکی به وسیله دستگاه جوش برق انجام شده و به غیر از مسیر و اماکن صحیح بایستی با استفاده از بست های مخصوص به روی دیوار و سقف  مهار شوند.

در حین اجرای لوله کشی گاز عملیات عایق کاری لوله های گاز نیز بایستی توسط انواع نوار پرایمر , نوار جوش و سرجوش , نوار و رنگ آلتن , رنگ و ضدزنگ نیز انجام میشود . شایان ذکر است که روند اجرای لوله کشی گاز به هیچ عنوان سلیقه ای نبوده و بایستی الزاما طبق مقررات سازمان نظام مهندسی اجرا شود.
لوله کشی گاز

قیمت لوله کشی گاز

هزینه و قیمت اجرای گازکشی بستگی به شرایط کلی ساختمان , متریال مورد استفاده , سایزبندی و سختی اجرای لوله کشی گاز دارد . دستمزد لوله کشی گاز هم مانند سایر پارامترهای اجرایی قیمت لوله کشی ساختمان میتواند به دو صورت چکی , متری و واحدی انجام گردد . هرچقدر که حجم لوله کشی گاز افزایش یابد هزینه سرشکن اجرایی کاهش پیدا میکند . در ساختمانهای در حال ساخت معمولا هزینه لوله کشی گاز به صورت واحدی بین کارفرما و مجری توافق میشود . در حال حاضر اجرت اجرای هر واحد لوله کشی گاز از حدود ۲ میلیون تومان آغاز و تا حدود ۵ میلیون تومان ممکن است اجرا شود .

البته در بسیار موارد هزینه اجرای لوله کشی گاز همراه با لوله و اتصالات توافق میشود که به صورت میانگین در ساختمانهای معمولی حدود هم اندازه دستمزد هزینه خرید لوله اتصالات , شیرالات و لوازم عایق کاری گازکشی ساختمان میشود . به عنوان مثال اگر یک ساختمان ۱۰ واحدی را در نظر بگیریم برای هر واحد هزینه ای در حدود ۵ میلیون تومان اجرت لوله کشی گاز همراه با خرید لوله اتصالات , شیرالات و تجهیزات جانبی شده که در مجموع مخارج اجرای لوله کشی گاز در حدود ۵۰ میلیون تومان میشود .

البته نوع لوله و اتصالات نیز در هزینه نهایی لوله کشی گاز میتواند تاثیر مستقیم داشته باشد , مثلا استفاده از لوله مانیسمان در لوله کشی گاز توکار نسبت به لوله های درزدار میتواند بین ۱۰ تا ۲۵ درصد مخارج لوله کشی گاز را بالاتر ببرد .

قیمت متری لوله کشی گاز

قیمت متری لوله کشی گاز عموما در ساختمانهایی که متراژ بالایی دارند و واحدهای شبیه هم نیستند بکار گرفته میشود . به خصوص در خرده کاری لوله کشی گاز اصلا نمیتوان قیمت متری ارایه داد اما در متراژهای بالا قیمت متری لوله کشی گاز از حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان تا لوله ۲ اینچ را میتوان در نظر گرفت .

قیمت خرده کاری لوله کشی گاز

قیمت خرده کاری لوله کشی گاز در کمترین حالت از حدود ۲۵۰ هزار تومان آغاز شده و با افزایش متراژ ممکن است تا چند میلیون تومان نیز برسد . درست است که قیمت تعمیرات و اصلاح لوله کشی گاز به صورت متری محاسبه نمیشود اما افزایش متراژ و تعداد سر جوشکاری تاثیر مستقیمی در افزایش دستمزد خرده کاری گازکشی دارد . علاوه بر این کنده کاری و تخریب , برشکاری و سوراخ کاری نیز میتواند باعث شود که اجرت لوله کشی افزایش یابد . به هر حال با توجه به اینکه اجرای لوله کشی گاز کار هر لوله کشی نبوده و با وجود قیمت بالای دستگاه جوش که بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد , نمیتوان از تعمیرکار لوله کشی گاز توقع داشت که تعمیرات لوله کشی گاز منازل کمتر از این میزان باشد .

در خرده کاری لوله کش گاز , با محدودیت هایی که وجود دارد بایستی مهارت بیشتر و دقت زیادی داشته باشد تا علاوه بر انجام کار از ایجاد آلودگی اجتناب کند.

لوله کشی گاز توکار

لوله کشی گاز توکار برای پنهان کردن لوله های گاز و زیباسازی نما محیط انجام میشود . به طور معمول لوله کشی گاز توکار برای ساختمانهای در حال ساخت اجرا شده و در ساختمان هایی که عملیات ساخت آنها به پایان رسیده از لوله کشی گاز روکار استفاده میشود . 

برای اجرای لوله کشی گاز توکار طبق مقررات بایستی از لوله های مخصوص توکار یعنی لوله مانیسمان بدون درز یا لوله های ای پی آی API و اتصالات مانیسمان استفاده شود . لوله های مانیسمان طی مراحل خاصی تولید شده و لوله های API  هم لوله های درزداری هستند که از آلیاژ خاص با سیستم ویژه ای تولید میشوند و ضخامت بیشتری نسبت به لوله های درزدار روکار دارند .

به غیر از این در عایق کاری لوله های گاز توکار  نیز شرایط محکم تری بایستی اجرا شود تا لوله هایی که در بین مصالح ساختمانی به کار میروند بر اثر خوردگی و پوسیدگی آسیبی نبینند , چرا که سوراخ شدن لوله های گاز توکار را میتوان با ایجاد یک خطر بالقوه در نظر گرفت .

قوانین لوله کشی گاز منازل

در اجرای لوله کشی گاز یک ساختمان , مجری و ناظر پیرو مقررات سازمان نظام مهندسی بوده و به هیچ وجه در اجرای لوله کشی گاز سرخود تصمیم گیری نخواهد شد . البته در قوانین لوله کشی گاز شرکت گاز پیش بینی وضعیت های گوناگون هم شده و تسلط به قوانین لوله کشی گاز باعث میشود , در صورت اجرای صحیح لوله کشی و وجود خطرات احتمالی , با اجرای درست و رعایت نکات ایمنی و  مقررات هیچ مساله ای متوجه لوله کش با تاییدیه نشود . به همین دلیل قانون لوله کشی گاز همراه با ویژگیهای سختگیرانه برای اجرای درست لوله کشی گاز به نوعی حمایت به جای خود را از مجری انجام میدهد .

مراحل اجرای گازکشی ساختمان

۱-تشکیل پرونده در سازمان نظام مهندسی و معین نمودن ناظر لوله کشی گاز

۲- انتخاب لوله کش گاز دارای مجوز فعالیت و  تاییدیه لوله کشی گاز منطقه

۳- تهیه نقشه و  اجرای لوله کشی گاز طبق نقشه مورد بازرس 

۴٫ بازدید مهندس ناظر و دریافت تاییدیه

۵٫ نصب علمک انشعاب و کنتور گاز

چک لیست اجرایی لوله کشی گاز تهران

۱٫ عقد قرارداد : مجری لوله کشی گاز بایستی از اتحادیه تاسیسات مکانیکی تهران ، جواز کسب داشته باشد .

۲- تهیه لوله و اتصالات گازکشی و شیر گاز

۳- استاندارد لوازم لوله اتصالات جهت  اجرای گاز کشی

۴- رعایت نکات ایمنی در موقع لوله کشی

۵- دودکش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button