اجرای سیستم گرمایش از کف

فروشگاه تاسیساتی لوله اتصالات بنی هاشم
21/11/13
شتر گلو یا سیفون فاضلاب چه کاربردهایی دارد ؟
21/11/22

اجرای سیستم گرمایش از کف

اجرای سیستم گرمایش از کف

این روزها اجرای سیستم گرمایش از کف به منظور گرم کردن یکی از گزینه های اصلی تلقی میشود. این سیستم به خصوص در مناطق سردسیر و اماکنی که از لحاظ زیربنای محدودیت وجود داشته و یا نصب رادیاتور و فن کویل موجب برهم خوردن چیدمان داخلی و ناموزون کردن دکوراسیون داخلی منزل میشود, راه گشای خوبی محسوب میشود.

علاوه بر این به دلیل توزیع متناسب و راندمان بالای سیستم گرمایش از کف میتوان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی پیش بینی کرد. در کنار این ویژگیها, احساس مطبوع گرم شدن از کف و به خصوص پاها میتواند برای افراد حاضر در محیط لذت بخش باشد. چرا که در سیستم های دیگر نظیر رادیاتور هوای سرد و سنگین در کف و مناطق دور از رادیاتور میتواند آزار دهنده باشد.

سیستم گرمایش از کفسیستم گرمایس از کف چیست

سه نوع سیستم گرمایش از کف گرمایشی وجود دارد. که ما در مورد رایج در ایران یعنی سیتسم گرمایش از کف آب گرم صحبت میکنیم.

  • گرمایش کفی با هوای گرم
  • گرمایش کفی  با جریان الکتریسیته
  • گرمایش کفی با آب گرم

همانطور که میدانید در سیستم های گرمایشی سنتی مانند رادیاتور و فن کویل, مولدهای گرمایشی نظیر موتورخانه شوفاژ مرکزی و پکیج با گرم کردن آب مدار گرمایش آب را به سمت رادیاتور هدایت کرده و در آنجا رادیاتورها با تبادل حرارت با محیط سبب گرم شدن محیط میشوند.

اما در سیستم گرمایش از کف رادیاتور حذف شده و به جای آن لوله پنج لایه یا تک لایه پکس به صورت مارپیچ یا اشکال دیگر و طبق محاسبات و کف سازی های ویژه در کف سالن یا اتاق پیچیده و محیط را گرم میکنند. هر چند که ظاهر کار ساده به نظر میرسد اما تخمین طول لوله کشی و مسیر رفت و برگشت لوله ها و همچنین آماده سازی های مورد نیاز, احتیاج به حساب و کتاب دقیقی داشته که در ادامه به آنها میپردازیم.

صفر تا صد اجرای گرمایش از کف

اولین مرحله از اجرای گرمایش از کف کف سازی و تعیین نوع عایق بندی و همچنین محاسبه ارتفاع تمام شده برای گرمایش از کف میباشد. همانگونه که میدانید سیستم گرمایش از کف به طور معمول با روش کلکتوری اجرا شده و تعیین محل نصب کلکتوری با توجه به محل نصب پکیج یا ورودی لوله شوفاژ از موتورخانه به واحد در تعیین محل نصب کلکتور برای شروع, ضروریی به نظر میرسد. در ضمن به طور معمول در کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی گرمایش از کف اجرا نشده و عموما سالن پذیرایی و اتاقها هستند که این سیستم در آنها اجرا میشود. بعد از تعیین محل نصب کلکتور, مراحل زیر از اصلی ترین بخشهای اجرای گرمایش از کف هستند.

  1. نصب جعبه کلکتور
  2. کف سازی و تراز بندی کف سالن و اتاق
  3. محاسبات و زون بندی گرمایش از کف
  4. انتخاب و نصب فوم برای عایق بندی
  5. نصب کلکتور و شیرالات گرمایش کفی
  6. اجرای لوله کشی گرمایش از کف
  7. اتصال لوله ها به کلکتور
  8. تست گرمایش از کف
  9. پوشاندن لوله کشی برای حفاظت در برابر  عملیات ساختمانی
  10. مفروش کردن روی لوله های گرمایش از کف با سنگ یا سرامیک

محاسبه اجرای گرمایش از کف

بستگی به متراژ هال و پذیرایی و اتاقها در ابتدای عملیات بایستی برآورد کنیم که محیط به چند بخش تقسیم بندی شود. معمولا هر بخش یا زون باید در حدود ۹۰ متر لوله اجرا شود. این متراژ شامل متراژ لوله از کلکتور رفت,چرخاندن لوله تا محل اتصال به کلکتور برگشت است.به طور معمول هر اتاق یک زون یا بخش حساب شده و سالن پذیرایی را هم طوری تقسیم میکنیم که هر قسمت کمتر یا بیشتر از حدود ۹۰ متر نشود. البته تا حدود ۱۰متر میتوان این متراژ را کم و زیاد نمود. بستگی به شرایط جغرافیایی محیط و سردسیر بودن منطقه هم معمولا در هر متر مربع بین ۴ تا ۵ متر لوله اجرا میشود. اما رعایت و توزیع این نسبت بایستی در کلیه نقاط مساوی باشد. سایز لوله استفاده شده در اجرای سیستم گرمایش از کف لوله ۱۶ پنج لایه است. 

هرچقدر که تراکم لوله ها در یک متر مربع بیشتر در نظر گرفته شود, نیاز به پکیج یا پمپ موتورخانه قوی تری است, چرا که آب در حال گردش بایستی با قدرت بیشتری توزیع شده تا بتواند تمامی نقاط و لوله ها را گرم کرده و پوشش دهد. این مطلب هم خاطرنشان کنیم که سیستم گرمایش از کف آنقدر قوی است که نیازی به تراکم بشتر وجود نداشته و همین تراکم هم تا درجات زیر صفر کفایت میکندو حتی در سرمای معمولی زمستان شما ناچار به کم کردن درجه شوفاژ میشود. در ضمن در صورت عدم پاسخگویی سیستم گرمایش از کف به میزان کافی شما بعدا میتوانید از یک پمپ گرمایش از کف برای تقویت  چرخش آب به روی کلکتور استفاده کنید. برای کنترل و کم و زیاد کردن سیستم گرمایش از کف هم میتوان از  ترموستات یا شیر های کلکتوری نصب شده روی کلکتور کمک گرفت. 

در ضمن در صورت استفاده از پکیج بایستی یک پکیج با ظرفیت حرارتی متناسب با مساحت تحت پوشش سیستم گرمایش از کف بایستی تهیه شود. پکیج قابل استفاده برای رادیاتور و گرمایش از کف هم هیچ تفاوتی در راندمان کار نخواهد داشت.

عایق کاری سیستم گرمایش از کف

برای جلوگیری از پرت حرارتی پیش از اجرای لوله کشی گرمایش از کف لازم است, عایق بندی گرمایش از کف انجام شود. بعد از کف سازی مناسب شما میتواند از انواع عایق گرمایش از کف فوم ورقه ای گرمایش از کف یا فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف استفاده کنید.

در صورت استفاده از فوم گرمایش از کف شما برای چرخاندن لوله و مهار لوله کشی نیاز به تجهیزات خاصی دارید. در گذشته از مش گرمایش از کف که شبکه های فنس مانند ساخته شده از میلگرد نازک هسند استفاده میشد, اما این استفاده از این مش ها اولا گران قیمت بود و در ثانی نیاز به پوشش قوی ملاتی داشت و این مساله باعث شد که استفاده از مش گرمایش از کف کمتر استفاده میشود. امروز برای مهار لوله ای از ریل گرمایش از کف یا بست خاردار, برای اجرای سیستم استفاده میشود.

استفاده از فوم شانه تخم مرغی گرمایش کف این عایق کاری از کف را تسهیل کرد و با توجه به هزینه های آن در حال حاضر بیشتر از فوم شانه تخم مرغی که هم نقش عایق داشته و هم محل عبور لوله کشی در آنها تعبیه شده است, رایج شده است. این فوم در ابعاد مربع و مستیل شکل از ۵۰ سانت تا ۲ متر تولید و فروخته میشوند. اما فوم های ورقه ای گرمایش از کف به صورت رولی بسته بندی میشوند.

هزینه گرمایش از کف

هزینه اجرای سیستم گرمایش از کف فرق جندانی با نصب رادیاتور نداشته و بستگی به تجهیزات و برند لوله اتصالات مورد استفاده بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در هر مترمربع هزینه دارد. مساحت مورد اجرا نیز میتواند نقش مهمی در کم و زیاد کردن اجرای سیستم گرمایش ساختمان نقش داشته باشد و هر چقدر متراژ افزایش یابد, دستمزد و برخی مخارج در کل سیستم سرشکن میشود. دستمزد اجرای سیستم گرمایش از کف هم در حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان میباشد.

لوله گرمایش از کف

همانطور که میدانید برای اجرای گرمایش از کف فقط بایستی از لوله های پنج لایه یا تک لایه PEX استفاده کرد.البته لوله های ۵ لایه کیفیت و طول عمر بیشتری نسبت به انواع تک لایه داشته و تفاوت قیمت زیادی هم ندارند. 

لوازم گرمایش از کف را میتوانید از نمایندگی لوله نیوپایپ یا سوپرپایپ تهیه نمایید. البته برندهای دیگر داخلی دیگری هم در این عرصه فعال هستند اما با توجه به مصرف بیشتر و امتحان پس دادن این ۲ برند میتواند گفت که لوله سوپرپایپ و نیوپایپ در حال حاضر بهترین برندهای بازار برای اجرای سیستم گرمایش از کف هستند.

معایب گرمایش از کف

هر سیستمی دارای ویژگیهای مثبت و منفی است و این نوع گرمایش هم مستثنی نیست. اما شایعاتی نظیر ممنوعیت گرمایش از کف در اروپا, ضرر آن برای فرش و ایجاد پوکی استخوان و بیماری های دیگر را بایستی جزو خرافات مدرن دسته بندی کرد. تنها نقطه ضعف گرمایش از کف را میتواند در اجرای غیراصولی و عدم حفاظت از آن دانست که ممکن است برای تعمیرات شما را به دردسر بیاندازد. اگر از لوله و تجهیزات نامناسب استفاده کنید و یا صحیح اجرا نشده و یا اینکه در هنگام عملیات بنایی به لوله کشی گرمایش از کف آسیب برسد, تعمیرات گرمایش از کف کمی مشکل بوده و حداقل بایستی زون یا منطقه خراب شده شکافته شده و یا غیرقابل استفاده میشود. این مساله در مورد خرابی لوله کشی رادیاتور نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button