رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

قیمت لوله api سپاهان و سپنتا
24/03/08
قیمت هر شاخه لوله سفید آب
24/04/09

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

در این نوشته به بررسی روش های رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب میپردازیم. از دغدغه های مهم کسانی که در ساختمان خود نشتی آب به طبقه زیرین یا در و دیوار مشاهده میکنند, این است که رفع نشتی لوله آب توکار یا روکار آنها بدون تخریب یا با حداقل کنده کاری انجام شود. 

ابتدا لازم است, به اطلاع برسانیم که بیشتر موارد رفع نشتی لوله آب توکار با تخریب بوده و در برخی موارد خاص,میتوان به روش های بدون تخریب اتکا کرد. در بعضی موارد نیز بایستی یک مقدار کم کنده کاری داشته باشیم.

اولین گام برای رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب و یا حتی با تخریب,حصول اطمینان از ترکیدگی و نشتی لوله آب و یا شوفاژ است. برای اینکار بایستی موارد احتمالی دیگر را بسته به محل نشتی انجام داد و مطیمن شد که نشتی از عایق کاری و یا لوله فاضلاب و دیگر موارد نباشد.

معمولا نشتی های لوله آب همراه با فشار زیادی بوده و به ندرت با فشار کم رخ میدهند. به خصوص در سرویس بهداشتی میتوان به خراب شدن ایزوگام, قیرگونی, بندکشی, و نشتی از لوله فاضلاب یا فلاش تانک نیز مشکوک شد. بعضی از این نشتی ها هم در واقع یک نم زدگی بوده که به مرور زمان به دیواره های پشتی سرویس بهداشتی نفوذ میکنند.

دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله یکی از ابزارآلاتی است که محل نشتی آب با فشار بالا را میتواند به صورت تقریبی به ما نشان دهد. این نوع دستگاه ها بر اساس صدای نشتی عمل کرده و به فشار زیادی برای تشخیص دقیق نیاز دارند. این دستگاه ها,چکه کردن و نشتی های ریز آب و فاضلاب را نشان نداده و در حال حاضر در ایران هیچ دستگاهی برای مشخص کردن نشتی های کوچک وجود ندارد. از همین رو فریب کسانی که ادعای تشخیص نم و هر نوع نشتی را با دستگاه نشت یابی داشته نخورید. در واقع دستگاه یک وسیله کمکی به تشخیص نشتی بوده و تجربه تشخیص کار در چنین مواردی برای نشت یابی و رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب مهم تر است.

رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

روش های رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب

روش های زیر بسته به نوع لوله کشی,جنس آن و دسترسی به لوازم و تجهیزات متفاوت هستند. برخی از موارد به دلیل اینکه در کشور کمتر رایج بوده و ضریب اطمینان خوبی ندارد, کمتر استفاده میشوند, اما بعضی از آنها حداقل به صورت موقتی برای رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب یا کم تخریب مناسب به نظر میرسند. البته به طور کلی روش های بدون تخریب خیلی مورد اعتماد نبوده و طول عمر بالایی ندارند.

ابتکار در تغییر مسیر لوله کشی

این روش بستگی به شرایط لوله کشی ساختمان و امکان حذف مسیر قدیمی و جایگزینی یک مسیر جدید دارد. این شیوه شاید تخریب کمی هم داشته باشد, اما میتواند به عنوان مطمین ترین روش اجرا شود.

تزریق مواد نانو به داخل لوله

این روش یک شیوه نه چندان  رایج است, چرا که تا به حال مواد بسیار مطینی برای اینکار ساخته نشده و برندهای تجاری که تبلیغ چنین مواردی را میکنند یا قادر به انجام آب بندی کامل و مطمین نبوده و یا احتمالا باعث گرفتگی و انسداد سطح مقطع داخلی لوله های آب میشوند. از این رو این روش در کشور خیلی رایج نبوده و حتی دسترسی به این مواد نیز محدود است.

به دلیل عدم اطلاع از اندازه ترک یا سوراخ لوله معیوب نیز نمیتوان از این مواد استفاده کرد,چرا که این مواد مانند زرچوبه عمل کرده و فقط برای نشتی های خیلی ریز قابل استفاده هستند.

استفاده از مهره ماسوره

در این روش ابتدا نیاز است که به اندازه نصب اتصالات, کنده کاری انجام شود. در ترکیدگی لوله های آبی که در سقف کاذب کار شده حتی نیاز به تخریب نیز وجود ندارد. در لوله های فلزی میتوان قطعه لوله یا اتصالی که طرفین آن رزوه شده است را با به کار گیری یک مهره ماسوره فلزی یا مهره ماسوره طلایی رفع نشتی لوله آب بدون تخریب را انجام داد.

در نشتی لوله ای پلاستیکی نیز استفاده از مهره ماسوره دوسرجوش یا یکسردنده پلاستیکی برندهای مانند لوله آذین این مساله را رفع نمود. نشتی حال از سوراخ شدن لوله های پنج لایه را نیز میتوان با یک اتصال بوشن دو سرکوپلی انجام داد. برای خرید این نوع اتصالات خاص به نمایندگی نیوپایپ مراجعه کنید.

استفاده از کمربندی پلی اتیلن

کمربندی پلی اتیلن یک اتصال خاص است که برای انشعاب گیری از کمر لوله ها بعد از اجرای لوله کشی به کار میرود. از این اتصال میتوان برای پوشش دادن سوراخ ها و شکاف های محدود انواع لوله های پلیمری و فلزی استفاده کرد. کمربند پلی اتیلن برای ترمیم لوله پلیکا نیز کاربرد دارد.

استفاده از تیوب, میخ و بست

این روش برای مواردی که به کمربند پلی اتیلن و اتصالات دسترسی ندارید, کارایی خوبی دارند. میتوان لوله سوراخ شده را با میخ یا پیچ پر کرده و سپس یا تیوب یا نوارهای قوی و بست محکم نمود. استفاده از تیوب لاستیک موتور یا ماشین نیز بایستی همراه با نصب بست شلنگی روی آن همراه باشد.

استفاده از چسب و نوارهای لوله کشی

چسب آکواریم ,چسب بسیار قوی است اما نیاز به زمانی زیادی برای خشک شدن داشته و بنابراین در نشتی های ریز استفاده از چسب دوقلو و چسب هل توصیه میشود. نوار لوله کشی نیز مانند تیوب قابلیت نداشته و بنابراین این روشها برای رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب مورد اعتماد نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button