لوله کشی آب ساختمان , لوله کشی آب روکار و توکار

انواع لوله کشی ساختمان
21/01/12
مقررات و نقشه لوله کشی فاضلاب ساختمان
21/06/07

لوله کشی آب ساختمان , لوله کشی آب روکار و توکار

لوله کشی آب

لوله کشی آب ساختمان به منظور انتقال آب از مبدا کنتور آب شهری , مخزن آب , پمپ آب به مصرف کننده های مختلف مانند شیرالات و تجهیزات تاسیساتی و گرمایشی انجام میگردد .

توزیع و آبرسانی عادلانه و متناسب آب به شیرالات و لوازم هدف نهایی لوله کشی آب میباشد . از این رو وجود یک نقشه برای لوله کشی آب مصرفی ضروری به نظر میرسد . به طور معمول لوله کشی آب مصرفی در داخل آپارتمانها و اماکن اداری به صورت زوج لوله کشی آب سرد و گرم از مبدا آبگرمکن , پکیج یا موتورخانه صورت میگیرد .

در حال حاضر در بسیاری از ساختمان لوله کشی آب از کنتور یا منبع به سمت آپارتمان انجام شده و با لوله کشی پکیج در داخل آپارتمان و توزیع بین شیرالات همراه با لوله کشی گرمایشی اجرا میگردد .

لوله کشی آب

نقشه لوله کشی آب ساختمان

از فاکتورهای تعیین کننده لوله کشی آب , قطر و سایزبندی لوله و انشعابات اصلی و فرعی , متریال و مسیر لوله کشی آب بوده که بایستی در نقشه لوله کشی آب قید شده باشد .

انتخاب مسیر لوله کشی آب بسته نوع و تعدد کنتور و اختصاصی بودن آن , استفاده از مخزن و منبع ذخیره آب و پمپ تحت فشار , تعداد رایزر لوله کشی ساختمان و محدودیت های موجود در ساختمان میباشد . از پارامترهایی که میتواند روی نقشه لوله کشی آب ساختمان موثر باشد , نوع سیستم گرمایشی و حتی سرمایشی , محل قرارگرفتن موتورخانه , پکیج و آبگرمکن , محل نصب منبع و پمپ و چیدمان داخلی آپارتمان و حتی کاربری ساختمان هستند .

معمولا در ساختمانهایی که هر واحد یک کنتور اختصاصی دارد , یک لوله مستقیما از کنتور هر واحد به سمت آپارتمان رفته و در آنجا از محل پکیج به کل واحد توزیع میگردد . ساختمانهایی که موتورخانه مرکزی دارند به دلیل مشترک بودن سیستم گرمایشی و مشقات نصب کنتور فرعی برای آب سرد و گرم نمیتوانند کنتور خصوصی آب داشته باشند . 

در ساختمان های دارای کنتور مشترک دارای پکیج , بعد کنتور اصلی آب یک یا چند شاه لوله اصلی به نام رایزر به صورت عمودی اجرا شده و انشعاب هر واحد ار این لوله اصلی جدا شده و پس از منشعب شدن یک شیر فلکه اصلی در ورودی واحد قرار میگیرد .

در ساختمانهای مجهز به موتورخانه نیز لوله کشی آب بعد از کنتور یک لوله با قطر درشت  به سوی موتورخانه کشیده میشود و از آنجا همراه با رایزر آب گرم مصرفی یک جفت رایزر به سمت آپارتمانها اجرا میشوند . به صورت اصولی بهتر است یک لوله برگشت آب گرم مصرفی هم برای در دسترس بودن سریع آب گرم برای مصرف کننده در لوله کشی آب ساختمان های دارای موتورخانه اجرا شود .

لوله کشی آب مصرفی

لوله کشی آب مصرفی همان طور که از نامش پیداست برای مصرف ساکنین ساختمان بوده و بایستی چه از لحاظ سیستم لوله کشی و منبع تغذیه آب ساختمان و  چه از نظر متریال مورد استفاده کاملا بهداشتی بوده و از لوله اتصالات استاندارد و مورد تایید مراجع ذی ضلاح استفاده شود . 

سایز لوله کشی آب

سایز لوله کشی آب به پارامترهای نظیر طول لوله کشی , میزان مصرف , تعداد واحدهای مصرف کننده و زیربنا , تعدد شیرالات , تعداد و نوع تجهیزات گرمایشی و لوازم مورد استفاده در ساختمان بستگی دارد . حتی نوع پمپ و تجهیزات آبرسانی نیز میتواند بر روی سایز و قطر لوله های مورد استفاده تاثیرگذار باشد . از سوی دیگر پیچ و خم لوله کشی که یکی از المانهای افت فشار در لوله کشی است نیز در محاسبات لوله کشی بایستی مدنظر قرار بگیرد. 

محاسبات مسیر و تشخیص سایز و اندازه ها در لوله کشی آب ساختمان برعهده طراح یا مجری لوله کشی آب میباشد . به طور  معمول قطر انشعاب بعد از کنتور آب شهری در سایزهای ۱/۲ و ۳/۴ تحویل از طرف سازمان آب تحویل ساختمان داده میشود و پس از شیر فلکه اصلی کنتور کار مجری ساختمان با محاسبات استاندارد لوله کشی اعم از انتخاب مسیر , متریال و انشعابات شروع میگردد .

پیمانکار و مجری لوله کشی و تاسیسات ساختمان بایستی با محاسبات سایز لوله کشی آب , طوری لوله کشی را انجام دهد که فشار اولین شیر آب مصرفی در طبقه اول با فشار شیر آب در طبقات آخر تقریبا یکی باشد . در صورت کم بودن فشار عمومی منطقه بایستی محاسبات مربوط به نصب مخزن ذخیره آب و پمپ برای تعدیل فشار آب لوله کشی صورت بگیرد .

انواع لوله کشی آب ساختمان

همانطور که در مبحث انواع لوله کشی ساختمان توضیح دادیم , لوله کشی به دو صورت روکار و توکار اجرا میشود . لوله کشی آب میتواند زیرسقفی یا از کف انجام شود . لوله کشی آب میتواند به صورت کلکتوری یا انشعابی صورت بگیرد . همه این آپشن های لوله کشی و انتخاب آنها برعهده طراح ,  مجری و با توافق و مشورت با کارفرما صورت میگیرد اما مسولیت نهایی لوله کشی آب ساختمان برعهده مجری لوله کشی آب است .

لوله کشی ثقلی یا لوله کشی آب از بالا به پایین هم یک نوع لوله کشی سنتی برای ساختمانهایی است که منبع ذخیره آب آنها در پشت بام میباشند و در ساختمانهای شهری و مدرن کاربرد چندانی ندارند .

بهترین لوله آب برای ساختمان

برای آبرسانی چند نوع متریال در بازار وجود دارد . لوله پنج لایه , لوله کشی تک لایه پلی پروپلین سفید , لوله گالوانیزه سفید و لوله های پلی اتیلن آبرسانی از لوله اتصالات موجود برای استفاده در لوله کشی آب ساختمان میباشند . البته لوله های آبرسانی پلی اتیلن به دلیل محدودیتهای موجود در اجرا وجود دارد , خیلی برای استفاده در داخل ساختمانها استفاده نمیشود و بیشتر در خارج از ساختمانها برای آبرسانی های طولانی و لوله کشی از چاه و منبع انجام میشود .

لوله کشی گالوانیزه نیز به دلیل قیمت نسبتا بالا در خرید و اجرای آن و همچنین عمر نه چندان بالا در دهه های اخیر زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد و فقط در برخی از ساختمانها به دلیل استفاده از دبی و استحکام در رایزر آبرسانی به کار گرفته میشود .

در حال حاضر اغلب لوله کشی آب در ساختمانها با استفاده از لوله های پلیمری تک لایه اتویی انجام میشود که هم از قیمت خوبی برای خرید لوله و اتصالات برخوردار هستند و هم اینکه هزینه اجرای و حمل نسبتا کمی داشته و اجرای آنها بسیار آسان و سریع میباشد . از برندهای برتر لوله های پلاستیکی میتوان به لوله آذین و یزد بسپار اشاره کرد .

لوله اتصالات پنج لایه هم بخشی از بازار را داشته و شاید بهترین لوله آب برای ساختمان محسوب شوند . این لوله ها از لحاظ قیمت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد هم از نظر خرید لوله و اتصالات و هم از نظر اجرا نسبت به لوله های تک لایه بوده و اغلب در ساختمانهایی با کلاس بالاتر مورد استفاده قرار میگیرند . لوله و اتصالات نیوپایپ و سوپرپایپ از جمله کارخانه های مطرح در زمینه تولید لوله و اتصالات پنج لایه هستند .

لوله کشی آب روکار

لوله کشی آب روکار نوعی از لوله کشی است که برای کاهش هزینه های جانبی مانند تخریب , کنده کاری و بازسازی آنها بکار گرفته میشود . در ساختمانهای نوساز لوله کشی آب در حین ساخت انجام شده و لوله کشی قاعدتا به صورت توکار یا زیرکار انجام میشود . اما آپارتمانی که لوله های آب به دلیل فرسودگی قابل استفاده نیست ما مجبور مشویم که لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی را مجددا اجرا کنیم . اما کندن دیوار و زمین میتواند هزینه های سرسام آوری به ما تحمیل کند , از این رو لوله کشی آب را به صورت ظریف و با حداقل سایزبندی از کناره دیواره آپارتمان به سمت شیرالات کشیده و  در این مسیر بایستی از حداکثر ظرافت در لوله کشی استفاده کنیم .

در صورت تمایل میتوانید با کارشناس فروشگاه اینترنتی لوله و اتصالات حسین پور جهت دریافت مشاوره تماس حاصل نماید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button