هزینه گرمایش از کف چگونه محاسبه میشود ؟

فاصله لوله فاضلاب توالت از دیوار
24/01/17
نکات مهم در نقشه لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی
24/02/06

هزینه گرمایش از کف چگونه محاسبه میشود ؟

هزینه گرمایش از کف

هزینه گرمایش از کف همواره سوالی برای مالکین و سازندگانی است که قصد دارند به جای نصب رادیاتور شوفاژ از مزایای گرمایش از کف برخوردار شوند. ابتدا لازم است که توضیحات مختصری راجع به سیستم گرمایش از کف ارایه دهیم.

سیستم گرمایش از کف یک لوله رفت و یک لوله برگشت از سمت پکیج یا موتورخانه دارد که در زیر کفپوش های محیط چرخانده میشود و با تبادل گرمایشی در کف ساختمان موجب گرم شدن محیط میشود. این مساله باعث میشود که فضای اشغال شده توسط رادیاتور حذف شده و دکوراسیون داخلی بهتر انجام شود. ضمن اینکه در مصرف انرژی و سوخت صرفه جویی قابل قبولی انجام میشود.

برای بهینه سازی و جلوگیری از پرت حرارتی قبل از چرخاندن لوله در کف بایستی, یک عایق بندی انجام شود. برای توزیع یکسان بین کلیه قسمت ها نیز سطح کف محیط به بخش ها یا زون های مختلفی تقسیم بندی میشود. یک کلکتور رفت و یک کلکتور برگشت در یک باکس به نام جعبه کلکتور تعیبه شده تا لوله های هر قسمت به این کلکتور متصل شوند. با اینکار کنترل گرمایشی هر قسمت توسط شیرهای نصب شده روی کلکتور قابل کنترل میشود.

البته اجرای سیستم گرمایش از کف شامل کف سازی, نصب فوم ها , لوله کشی گرمایش از کف, اتصال به کلکتور, نصب کلکتور و اتصال کلکتور به پکیج و موتورخانه هر یک دارای نکاتی است که در نحوه راه اندازی گرمایش از کف به آن پرداخته ایم.

هزینه گرمایش از کف

هزینه گرمایش از کف چگونه محاسبه میشود؟

قیمت گرمایش از کف شامل اجرت اجرای گرمایش از کف و خرید لوازم است. هر یک از این دو مورد بستگیه به نوع اجرا و متریال دارند. بعضی از شرکت ها و مجریان قیمت گرمایش از کف را به صورت تمام شده و برخی به صورت اجرت و دستمزد ارایه میدهند. هزینه و قیمت اجرای گرمایش از کف فقط از کلکتور به بعد حساب شده و هزینه و دستمزد لوله کشی موتورخانه یا پکیج تا کلکتور جداگانه محاسبه میشود. در برخی موارد هم قیمتها به صورت کنترات و چکی توافق میشود.

اجرت گرمایش از کف بستگی به نوع اجرا دارد و به دو صورت متر طول لوله مصرفی یا مساحت اجرای گرمایش از کف محاسبه میشود. البته این دو یک رابطه مستقیم با هم داشته و به دلیل معمولا به ازای هر مترمربع گرمایش از کف بین 4 تا 5 متر لوله مصرف میشود. 

در حال حاضر دستمزد مترمربعی گرمایش از کف در حدود متری 120 تا 140 هزار تومان بوده و یا به عبارتی به ازای هر متر طول لوله کشی گرمایش از کف متری 40 تا 50 هزار تومان توافق میشود. البته این نرخها ممکن است بنا به شرایط جغرافیایی و سطح کیفی مجریان تفاوت داشته باشد. 

هزینه کلی با مصالح گرمایش از کف نیز در حدود 380 تا 450 هزار تومان به ازای هر متر مربع تمام میشود.

حتی نوع اجرا و لوازم گرمایش از کف نیز بر اجرت گرمایش از کف موثر است. در سیستم گرمایش از کف آب گرم, چند نوع روش و متریال مورد استفاده قرار میگیرد که در ادمه به آنها خواهیم پرداخت.

  • فوم رولی+مش+لوله, کلکتور و شیرآلات کلکتور
  • فوم شانه تخم مرغی+ لوله, کلکتور و شیرآلات کلکتور
  • فوم رولی یا شانه تخم مرغی+لوله کلکتور و شیرآلات +شیربرقی+مبدل+ ….

ممکن است با توجه به تفاوت برند کلیه تجهیزات فوق, تفاوت های 10 تا 40 درصدی بر هزینه گرمایش از کف ایجاد شود.

قیمت لوله گرمایش از کف

لوله های گرمایش از کف معمولا لوله های پنج لایه سایز 16 یا به ندرت لوله های تک لایه پکس هستند. قیمت این لوله ها بسته به برند در هرمتر طول بین 20 تا 30 هزار تومان است. قیمت لوله نیوپایپ که رایج ترین برند لوله است در حال حاضر حدود متری 22 هزار تومان است که البته بسته به میزان خرید ممکن است شامل تخفیف نمایندگی نیوپایپ نیز بشود. اما اگر بخواهید از لوله سوپرپایپ که برندی نسبتا قویتر است, استفاده کنید, قیمت هر متر لوله به حدود 30 هزار تومان میرسد. قیمت لوله گرمایش از کف در هر مترمربع بین 100 تا 140 هزار تومان تمام میشود.

قیمت فوم گرمایش از کف

قیمت فوم گرمایش از کف بستگی به نوع فوم دارد. فوم گرمایش از کف نیوپایپ که از محصولات سپهرفوم است یک فوم PE سفید ساده است که کیفیت خیلی خوبی نسبت به دیگر فوم ها ندارد,اما قیمت آن بسیار به صرفه و ارزان است.

اما قیمت فوم شانه تخمه مرغی گرمایش از کف که بهترین فوم و راحت ترین فوم محسوب میشود, کمی بالاتر از فوم های ساده بوده و در هر مترمربع بین 90 تا 110 هزار تومان قیمت دارد.

تجهیزات کلکتور گرمایش از کف

کلکتور گرمایش از کف در کنار شیر کلکتور, جعبه کلکتور, بست کلکتور, درپوش کلکتور از دیگر تجهیزات مورد نیاز است که نصب آنها اجتناب ناپذیر است.

اما بسته به شرایط و سیستم گرمایشی یک سری لوازم و تجهیزات مانند پمپ گرمایش از کف, ترموستات, مبدل حرارتی, ایرونت و شیربرقی نیز ممکن است در هزینه های گرمایش از کف نیز محاسبه شوند. برخی از انواع کلکتورهای آماده نیز هستند که قیمت بالاتری دارند و دارای شیر و یک سری تجهیزات اضافی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button