انواع لوله و اتصالات

صفر تا صد موتورخانه مرکزی
22/01/01
نمایندگی یزد بسپار در تهران
22/01/13

انواع لوله و اتصالات

انواع لوله و اتصالات

آشنایی با انواع  لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی میتواند تا در خرید و اجرای لوله کشی و استفاده از لوله و اتصالات مختلف در کاربردهای غیر لوله کشی برای همه مفید باشد. همان طور که در مطلب انواع لوله کشی ساختمان به تفصیل پرداخته شد, انواع لوله و اتصالات در ساختمان در لوله کشی آب و فاضلاب, لوله کشی پکیج و رادیاتور, لوله کشی موتورخانه, لوله کشی تاسیسات برق ساختمان, لوله کشی سیستم های برودتی مانند کولر گازی و داکت اسپلیت و حتی در برخی موارد برای ساخت بعضی از قسمتهای سازه ساختمان استفاده میشود. به طور کلی کاربرد اصلی لوله و اتصالات برای انتقال سیالات مختلفی است, اما در برخی موارد به عنوان غلاف و پوشش و یا ساپورت در ساختمان و امور صنعتی استفاده میشوند. در مصارف غیر ساختمانی انواع لوله و اتصالات در صنایع مختلفی مانند نفت,پتروشیمی, کشاورزی و حتی اتومبیل سازی کاربرد دارند.

لوله و اتصالات ساختمانی بر حسب مواد تشکیل دهنده به انواع لوله و اتصالات فلزی, پلیمری و معدنی تقسیم بندی میشوند که البته هرکدام دارای ویژگیهایی خاص در مصارف مختلف هستند. خصوصیات مواد اولیه مختلف باعث میشود که استفاده ای متفاوتی از انواع لوله و اتصالات شوند و به طور کلی این خصوصیات شامل تحمل فشار, درجه حرارت, مقاومت فیزیکی و شیمیایی و پارامترهای دیگر نظیر طول عمر مفید و اثرگذاری در سیال جاری هسند. انواع لوله و اتصالات بسته به فاکتورهایی که برای انتقال سیال مناسب هستند اتتخاب و به کار گرفته میشوند. در کنار این خصوصیات قیمت تمام شده و استاندارهای مورد نیاز در رواج انواع لوله ها موثر میباشند.

در ادامه به بررسی انواع لوله ها و اتصالات و کاربردهای آنها میپردازیم.

انواع لوله و اتصالات ساختمانیانواع لوله و اتصالات پلاستیکی

لوله و اتصالات پلیمری رنج وسیعی از لوله و اتصالات لوله کشی مورد استفاده از لوله کشی ساختمان و صنایع مختلف را در برمیگیرند. لوله اتصالات PP یا پلی پروپلین, پلی اتیلن, پکس و PVC از جمله پرکاربردترین لوله های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان هستند. در برخی از انواع فوق ممکن است ترکیبات فلزی هم استفاده شود. اغلب این ترکیبات به منظور بهبود کیفیت آنها انجام میشود.

لوله اتصالات تک لایه در لوله کشی آب, پکیج و رادیاتور استفاده شده و از لحاظ بهداشتی بودن کیفیت نسبتا بالایی دارند. این لوله های قابلیت انتقال مواد شیمیایی و اسیدی را داشته و به همین دلیل در صنایع مختلف و آزمایشگاه های نیز کاربردهای وسیعی دارند. قیمت نسبتا ارزان این لوله ها باعث شده تا در حال حاضر یکی از پرمصرف ترین لوله و اتصالات باشند.

لوله های فویل دار یا سه لایه کامپوزیت هم نوعی از لوله های پلی پرپیلن جوشی هستند که مقاومت بیشتر در برابر گرمای اب شوفاژ و آب گرم مصرفی دارند. اما به دلایلی مانند عدم همخوانی لوله و اتصالات و همچنین جداشدن لایه آلومینیوم از لوله خیلی مورد استقبال مجریان قرار نگرفته است.

لوله های پلی اتیلن کاربردهای زیادی دارند. رنج کیفی و قابلیت منحصر به فرد پلی اتیلن باعث شده تا لوله اتصالات پلی اتیلن هم در لوله کشی آبرسانی و کشاورزی استفاده شوند و هم در لوله کشی فاضلاب ساختمانی و صنعتی کاربردهای زیادی داشته باشند. قیمت مناسب و طول عمر بالای پلی اتیلن موجب شده که استفاده از این لوله های سبک و مقاوم در خطوط لوله کشی گاز و آب بین شهری هم اولین گزینه باشد. لوله های پلی اتیلن آبرسانی فقط برای آب سرد استفاده شده و تقریبا میتوان گفت که مصرف ساختمانی در خطوط لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی و شوفاژ ندارند.

نوع اصلاح شده پلی اتیلن یعنی پلی اتیلن مشبک یا PEX در ساخت لوله های پنج لایه کاربرد دارد. استفاده از فلز آلومینیوم در لوله پنج لایه باعث میشود که مقاومت فیزیکی این لوله های در برابر درجه حرارت بالا رفته و برای اجرای لوله کشی پکیج و آب گرم بهترین گزینه موجود باشند.

البته نوع دیگری از لوله های پکس نیز به صورت تک لایه تولید و استفاده میشود که از لحاظ خصوصیات فیزیکی به اندازه لوله پنج لایه کیفیت ندارند.

انواع لوله اتصالات فاضلابی پلیمری

در گذشته برای هدایت فاضلاب ساختمانها از لوله های چدنی و فلزی استفاده میشد. این لوله ها قیمت بالایی داشته و در کنار حمل و اجرای طاقت فرسا, طول عمر خوبی نداشتند. لوله اتصالات PVC یا پلیکا در نیم قرن گذشته کم کم جای لوله های چدنی را گرفتند و بعد از مدتی با ساخت انواع لوله و اتصالات پلاستیکی در بخش فاضلاب یعنی لوله های پوش فیت و پلی اتیلن تقریبا میتوان گفت که مصرف لوله های چدنی در ساختمان به صفر رسید.

در حال حاضر در کشور ما لوله کشی پلیکا و پوش فیت بیشترین استفاده را در لوله کشی فاضلاب ساختمان دارند.

اتصالات لوله پلیکا و پوش فیت هم از جنس خود لوله تولید و مصرف میشوند. انواع لوله و اتصالات پلیکا به غیر از لوله کشی فاضلاب در لوله کشی هواکش و آبرسانی سرد هم قابل استفاده هستند.

لوله و اتصالات فلزی

لوله و اتصالات فلزی به غیر از چدن که در فاضلاب کشی مصرف دارند, شامل لوله های گالوانیزه سفید و فولادی سیاه رنگ میشوند. لوله گالوانیزه به همراه اتصالات گالوانیزه در لوله کشی آب مصرفی کاربرد زیادی داشته که در حال حاضر به جز مصارف خاص در رایزر ساختمان مصرف کمتری نسبت به گذشته دارند. این لوله ها به وسیله حدیده و دنده کردن به هم متصل میشوند.

اتصالات فولادی سیاه در لوله کشی گاز, لوله کشی تاسیسات آتش نشانی و موتورخانه و لوله کشی سیستم گرمایشی استفاده میشوند. لوله اتصالات فولادی سیاه در ۲ نوع درزدار و بدون درز مانیسمان تولید شده و به وسیله جوشکاری به هم وصل میگردند.

لوله های مسی که گران  قیمت ترین نوع لوله کشی هستند در حال حاضر در کشور ما فقط در لوله کشی کولر گازی و اسپلیت استفاده میشود, اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل کیفیت و مفید بودن مس, لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ نیز با این لوله ها انجام میشود.

لوله اتصالات معدنی

در برخی موارد مانند لوله های دودکش موتورخانه و زهکشی فاضلاب بهتر است از لوله های معدنی مانند لوله های سیمانی استفاده شود. استحکام و نفوذناپذیری مصالح ساختمانی موجب شده تا در بسیاری از دودکش ها این نوع لوله به لوله های حلبی که قابلیت زنک زدگی دارند, ترجیح داده شوند. لوله های آزبست نیز از دیگر انواع لوله های معدنی هستند که به دلیل سرطانزا بودن در ساختمان کمتر استفاده میشوند.

انواع لوله و اتصالات تاسیسات برق ساختمان

برای محافظت از سیم و کابل های تاسیسات برق در تمام طول سیم کشی ساختمان از انواع لوله و اتصالات پلی آمید, PVc و فلزی به عنوان غلاف استفاده میشود. لوله های خرطومی برق نیز از جنس نسوز پی وی سی هستند. در کنار خاصیت ضداشتعال مقاومت فیزیکی و ضدخوردگی از ویژگی های مورد نیاز در لوله کشی برق ساختمان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button